LOGOPEDA
Małgorzata Fila

ZADANIA LOGOPEDY

1. Profilaktyka (zapobieganie powstawaniu wad wymowy i czuwanie nad jej prawidłowym rozwojem)

  • czuwanie nad rozwojem mowy i doskonalenie jej, 
  • prowadzenie ćwiczeń kształtujących prawidłową mowę i doskonalące mowę już ukształtowaną,
  • współpraca z nauczycielami i specjalistami.

2. Diagnostyka (rozpoznawanie zakłóceń lub zaburzeń językowych).

  • przeprowadzanie badań mowy dzieci,
  • zdiagnozowanie logopedyczne za pomocą arkusza zatwierdzonego przez dyrektora szkoły,
  • udostępnienie wyników badań zainteresowanym nauczycielom i rodzicom.

3. Terapia (usuwanie, likwidowanie wszelkich zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej i pomoc w przezwyciężaniu problemów dzieciom, mających trudności z mówieniem, rozumieniem, pisaniem i czytaniem).

  • objęcie opieką logopedyczną wyznaczonych dzieci,
  • systematyczne prowadzenie indywidualnych oraz grupowych  zajęć logopedycznych w szkole,
  • ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny,
  • usprawnianie funkcji oddechowo – fonacyjnych,
  • usprawnianie słuchu fonematycznego,
  • usprawnianie analizy i syntezy słuchowej,
  • usprawnianie analizatora wzrokowego,
  • wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego,
  • rozwijane komunikacji językowej poprzez usprawnianie funkcji mowy,
  • umiejętności wypowiadania się,
  • wyrównywanie opóźnień mowy,
  • korygowanie wad wymowy,
  • stymulowanie rozwoju poznawczo- językowego,
  • usprawnianie procesów wzrokowo- ruchowo- słuchowych,
  • wyrównywanie dysharmonii w przypadku dzieci z zaburzoną koordynacją,
  • udzielanie porad i wskazówek rodzicom w celu uzyskania lepszych efektów terapii,
  • prowadzenie zeszytów zajęć logopedycznych z zaleceniami do utrwalenia w domu,
  • kierowanie na badania specjalistyczne: foniatryczne, laryngologiczne, audiometryczne, ortodontyczne w razie konieczności – neurologiczne,
  • poinstruowanie nauczycieli o sposobach korekty wad wymowy z dziećmi objętymi terapią.